Milli Hava Platformlarını Türk Mühendisleri Donatıyor
Türk mühendislerinin tasarım ve üretim yetenekleriyle ortaya çıkarılan yüksek kalitedeki ürün ve alt sistemler milli helikopter ve uçak projelerinde birer birer yerini alıyor.
Savunma sanayisi için alt sistem, asamble ve hassas komponent tasarım ve üretimi yapan Alp Havacılık, kapılarını basın mensuplarına açtı.
Alp Havacılık Ankara Koordinatörü ve Alpteknik Havacılık Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Yılmaz Güldoğan, Alp Havacılık Milli Programlar Müdürü Cihan Albayrak ve Alp Havacılık Mühendislik ve Tasarım Direktörü Atilla Kaya, şirketin yürüttüğü çalışmalara ilişkin bilgiler verdi, soruları yanıtladı.
Yüksek teknoloji, kalite, tasarım, mühendislik ve üretim standartlarına sahip şirket, helikopter üreticisi Sikorsky'nin en nitelikli iştiraklerinden biri olarak helikopter, motor, yapısal ve iniş takımı alanlarında çözümler sunuyor.
Tümüyle Türk yönetici ve mühendis kadrolarıyla faaliyetlerini sürdüren, çalışan yaş ortalaması 33 olan şirket, yıl sonunda 1350 çalışan sayısına ulaşacak. Cirosunun yüzde 90'dan fazlasını Kuzey Amerika başta olmak üzere ihracattan elde eden Alp Havacılık, Airbus ve Boeing'in ürettiği tüm platformlarda ağırlıklı iniş takımları için olmak üzere ürettiği parçalarla yer alıyor. Şirket, Türkiye'nin tüm havacılık ve uzay ihracatının yaklaşık yüzde 20'sine katkıda bulunuyor ve üçüncü büyük havacılık ihracatçısı olarak dikkati çekiyor.
Türkiye'de havacılık alanındaki ana yüklenicilerin özgün hava platformlarına ve motor projelerine alt bileşen bazında tasarım ve üretim desteği veren şirket, Türkiye'nin F35 Programı'ndan çıkarılmasına rağmen ürettiği motor komponentlerin çok nitelikli olması ve alternatif kaynak arayışı gibi nedenlerle geçen yıl ağustos ayına kadar tedarik sağlamayı sürdürmüştü.
T70 Genel Maksat Helikopter Programı kapsamında 38 adetlik ilk üretim paketinde 6. helikopterle birlikte dişli kutusu ve iniş takımı tedarik etme sorumluluğu üstlenen şirket, iniş takımlarının tümünü teslim etti, dişli kutularında da sona geldi. Programın devamı ve helikopterin başka ülkelere ihracatı durumunda bu üretimlere devam edilecek.
GÖKBEY'deki yerini aldı
Tasarım çalışmalarına başlangıçta eğitim uçaklarına yönelik iniş takımı tasarımıyla başlayan şirket, daha sonra helikopterde pilotun verdiği komutu ileten mekanik itki çubuklarında Sikorsky'nin tedarikçisi olmak için yürüttüğü çalışmaları seri üretim yapabilir düzeye getirmeyi başardı.
GÖKBEY helikopterine güç verecek milli TEI TS1400 turboşaft motorunun önemli bir alt sistemi olan aksesuar dişli kutusunun tasarım, test, üretimi için görevlendirilen Alp Havacılık, bu süreci başarılı bir şekilde tamamladı. Motorun ve bazı ekipmanların görevini yapmasını sağlayan aksesuarları çalıştıran, helikoptere ilk hareketi veren parçanın çalışmasına imkan tanıyan bu aksesuar dişli kutusu, yerli motorla ilk uçuşunu yapan GÖKBEY helikopterinde görevini yerine getirdi.
Aksesuar dişli kutusu tasarım ve üretimindeki bu kabiliyetlerin önümüzdeki dönemde hem Türkiye’de hem de uluslararası alanda üretilecek uçak motorlarının ihtiyaçlarının karşılanmasında da kullanılması hedefleniyor.
KAAN'da yer alacak özgün tasarımlar
Özellikle aksesuar dişli kutusunda yakalanan başarı, milli muharip uçak KAAN'a yönelik bazı projelerin önünü açtı.
Alp Havacılık yakıt sisteminde kullanılan bir alt sistemin de tasarım sorumluluğunu aldı. İlk uçuşunu yapacak uçakta bu ekipmanın da bulunması hedefleniyor. Alp Havacılık tarafından 6 aylık sürede tasarlanıp üretilen 2 mekanizma önümüzdeki günlerde uçak üzerindeki yerini alacak. 27 Aralık'ta yapılması hedeflenen ilk uçuşta da KAAN'ın üzerinde bulunması hedefleniyor. Fonksiyonel testleri biten mekanizmanın çevresel testlerinin de bu hafta tamamlanması öngörülüyor.
KAAN için ayrıca kumanda sisteminde kullanılan bir alt sistem geliştirildi. Bu mekanizmanın teslimatları 2024 yılının ikinci yarısında başlayacak ve seri üretimde Alp Havacılık ürününün kullanılması hedefleniyor.
"Milli programlar" kapsamında bu tasarım faaliyetleri dışında üretime yönelik olarak T70 Programı'nda elde edilen tüm kabiliyetler GÖKBEY helikopteri için TUSAŞ’ın hizmetine sunuluyor. GÖKBEY'in ana şaftı, iniş takımı komponentleri, arka kuyruk sürücü şaftlarının üretimi gerçekleştiriliyor.
Bunun yanında çeşitli platformlar için kuyruk sürücü şaftları, iniş takımı bileşenleri temin ediliyor.
Hangardan çıkan ve ilk uçuşunu gerçekleştirecek KAAN'ın iniş takımlarında da TAAC firmasının alt yüklenicisi olarak sorumluluk üstleniliyor.
Kule sistemlerinin ömrü uzayacak
Robotlar ve insansız taşıma araçları da işbaşında
Alp Havacılık, etkinlik ve verimliliği artırmak için tesislerinde "endüstri 4.0" uygulamaları, endüstriyel robotlar ve insansız taşıma araçlarından yararlanıyor. Aktif olarak kullanılan "esnek üretim hattında" takımların, parça kesicilerin yüklemesi robotlar ve taşıyıcı araçlarla gerçekleştiriliyor. Tüm bu tezgahlarda gözlem amaçlı tek personel bulunuyor, her şey otomasyonla yapılıyor.
Aynı zamanda onaylı bir AR-GE merkezi olan Alp Havacılık, nikel alaşımların işlenmesi için özel olarak geliştirdiği ve patent altına aldığı seramik kesiciler ile klasik üretim yöntemlerine göre yüzde 40 maliyet avantajı sağlayan ve daha dayanıklı olan ürünler ortaya koydu. Şirket bünyesinde üretilen bu kesiciler motor komponetlerinin üretimine de önemli katkı sağladı. Bu kesici takımları ticarileştiren şirket, ilk ihracatını da geçen hafta İtalya'ya yaptı.